Overzicht

age 10+ players 2 playtime 25
Nederlands Italiaans Engels Spaans

 

Inhoud

Claim 2

52 speelkaarten

2 overzichtskaarten

spelregels

 

Beschrijving

De nieuwe koning is dood, hij zat maar één jaar op de troon! Geen lang leven voor een koning. Vijf nieuwe facties strijden nu om de vrijgekomen troon. Geef je de voorkeur aan de Gnomen, er vanuit gaande dat je ze kan beschermen tegen de stampende Reuzen? Gebruik je de wijsheid van de Zieners? Kan je de verlegen Trollen verleiden om zich bij je te voegen? Of vertrouw je op de kracht van de Draken? Kies je volgelingen zorgvuldig en claim de troon!

CLAIM 2 is een zelfstandig spel, dat kan worden gecombineerd met Claim.

 

Afbeeldingen

Claim 2 Claim 2 Claim 2 Claim 2 Claim 2 Claim 2
 

Anderen over Claim 2

""Slagenspellen voor twee creëren, het blijft een moeilijke evenwichtsoefening. Er zijn maar weinig ontwerpers die dit ambacht beheersen. Scott Almes is er een van. In Claim gaat op jacht naar een koninklijke erfenis waarvan u, naar eigen dunken, de enige rechthebbende bent. U moet daarvoor wel een meerderheid van de facties in het land – Goblins, Ridders, Zombies, Dwergen en Dubbelgangers – aan uw kant zien te krijgen. Dat doet u door te duelleren voor kaarten die worden getrokken van een trekstapel. De winnaar van het kaartduel krijgt de betreffende kaart, de verliezer trekt een kaart van de trekstapel. Deze kaarten worden in het tweede deel van het spel gebruikt om te strijden om de meerderheden van de facties. Dat klinkt op het eerste gezicht ingewikkeld maar dat is het niet. Wat Claim zo goed maakt zijn de eigenschappen van de facties. Ridders verslaan automatisch een Goblin, hoe sterk ook. Zombies gaan gelijk in de scorestapel van de winnaar van het duel, Dubbelgangers doen hun naam alle eer aan en Dwergen winnen met de laagste kaart in fase twee. Goblins doen, zoals verwacht, niks. De eigenschappen, hoe beperkt ze op het eerste gezicht ook lijken, brengen een heel nieuwe dimensie en diepte in het spel.  In Claim 2, ook autonoom speelbaar, maken de Gnomen, de Reuzen, de Draken , de Trollen en de Zieners hun welkome opwachting en wordt het spelersaantal uitgebreid naar 4. Aanraders!" https://detafelplakt.com/2018/10/21/soep-en-de-balletjes-daarin/

"Opnieuw moet een troonopvolger worden gezocht in het creaturen-rijk waarmee we in het eerste Claim-spel kennis hebben gemaakt. Het verhaaltje achter en het mechanisme in het spel zijn dezelfde als in het eerste spel. Er blijken echter 5 nieuwe volken in het rijk te wonen, met nieuwe bijzondere krachten. Zo voelt een gelijkaardige spel toch weer heel anders aan. Je hoeft trouwens het ene spel niet te kennen om het andere te kunnen spelen.

Ook nu moet een speler minstens 3 van de 5 volken aan zijn kant krijgen om tot koning te worden uitgeroepen, en ook nu gebeurt dat in een tweetraps-slagenspel. (Hoe dat verloopt, kan je nalezen in de recensie van ‘Claim’.) De volken maken dus het verschil uit. Wie in ronde 1 een slag met een ziener wint, mag de bovenste kaart van de gedekte stapel bekijken vooraleer hij beslist welke kaart hij voor zich houdt. Wie als laatste een draak speelt, mag de volgende slag openen en dus kiezen welke volk gespeeld wordt. In de tweede ronde kunnen gnomen door de reuzen vertrappeld worden, zodat een speler nooit zeker is dat ze op het einde nog aan zijn kant staan. Trollen kunnen elkaars gezelschap niet verdragen, zodat je van een winnende slag altijd maar 1 trol mag houden. De andere wordt desnoods opzij gelegd en aan de winnaar van de volgende slag gegeven.

En er is meer: door volken uit ‘Claim’ en ‘Claim 2’ te combineren, krijg je telkens een ander spelverloop. Bovendien kan je nu ook met 3 of 4 spelers aan de slag door volken uit beide spellen samen te voegen. Altijd boeiend, altijd anders: ‘Claim’ en ‘Claim 2’zijn goed op weg om klassiekers te worden!" www.speltafel.be

"Claim 2 brengt een verfrissende toevoeging aan Claim. De meerdere facties zorgen voor meer variatie en ook de optie om nu met drie of vier spelers te spelen maakt dat het spel telkens anders speelt. Als je al fan bent van Claim dan is Claim 2 een inkoppertje! Als ik zou moeten kiezen tussen de twee, dan heb ik geen echte voorkeur. Beiden hebben hun eigen charme. Nu vraag ik me af of we volgend jaar een Claim 3 kunnen verwacht voor nog meer variatie. Van mij mag het in ieder geval." https://www.budgetspelen.nl/review/Claim+2_Bordspellen.html

"Claim en Claim 2 draaien niet enkel om slagen winnen, want je moet ook goed letten op de facties. Ze hebben immers bijna allemaal een speciale kracht die je in fase één of twee kan gebruiken. Zo kunnen ridders goblins sowieso verslaan, of ze nu een hoger nummer hebben of niet, laat een ziener je de volgende kaart van de stapel eerder bekijken, en kunnen Dubbelgangers in de plaats van een andere factie gebuikt worden. Enkel door op het juiste moment de juiste factie te spelen, kan je de overwinning behalen. De eerste paar keer spelen, moet je dit leren, maar na een paar keer ontwikkel je al snel de juiste strategieën, zoals ridders op het goede moment spelen of zelfs bepaalde slagen met opzet verliezen… tot je andere facties gaat gebruiken. Je kan Claim en Claim 2 zoals gezegd immers afzonderlijk spelen, of je uit beide spellen in totaal vijf facties kiezen om nog meer herspeelbaarheid te creëren. Uiteindelijk is het een fijn maar eenvoudig kaartspel dat je na een tijdje heel vlot kan spelen." https://www.geekster.be/games/claim-en-claim-2-review-gewelddadige-verkiezingen/

 

Ook aanbevolen

Claim